Jak otworzyć sklep internetowy? - część I poradnika

jak otworzyć sklep internetowy

Wybór branży do prowadzenia sklepu internetowego

Początkujący przedsiębiorca, który zamierza sprzedawać towary za pomocą sklepu internetowego, powinien sprecyzować branżę w której chciałby zaistnieć. Prawdopodobnie najczęstszym powodem do wyboru branży jest popularność produktów z danej branży, na podstawie wcześniej przeprowadzonej analizy. Czy zawsze to jest dobre podejście? W większości przypadków duża popularność wiąże się również z dużą konkurencją. Dla graczy z dużym doświadczeniem, będzie to dodatkowe wyzwanie, ale dla początkującego przedsiębiorcy może się to okazać barierą "nie do przeskoczenia".

Kolejną kwestią podczas wyboru branży jest jej znajomość. Przykładowo, jeżeli decydujemy się na stworzenie sklepu internetowego z artykułami sportowymi, a w życiu codziennym nie uprawiamy żadnego sportu, w dłuższej perspektywie może okazać się, że oprócz braku znajomości tematu, przekładającego się m.in. na trudności w udzieleniu porad zakupowych,  brakuje nam również motywacji do prowadzenia takiej sprzedaży. Dobrym kierunkiem jest więc rozpoczęcie sprzedaży produktów z branży do której mamy zamiłowanie. Klienci zupełnie inaczej odbierają sprzedawcę, który zna się na sposobie wykorzystania oferowanych produktów, być może przynależącego również do grupy społecznej związanej z oferowanym asortymentem.

Rozpoznanie rynku - pierwszy krok do otworzenia sklepu internetowego

Najczęściej popełnianym błędem przez początkujących przedsiębiorców jest brak rozpoznania rynku. Jest to kluczowe zagadnienie zanim rozpoczniemy przygodę z prowadzeniem działalności gospodarczej za pomocą narzędzi e-commerce.


Interesują Cię zagadnienia związane z tworzeniem sklepu internetowego?

Zapoznaj się z ofertą tworzenia sklepów internetowych przez GUIDE STUDIO - studio twoich stron internetowych




Jeżeli zainwestujemy pieniądze w stan magazynowy na podstawie błędnie oszacowanego popytu, nasz biznes od razu "spali na panewce".
Gdzie szukać informacji na temat popytu na dane dobro?
Jest wiele metod przeprowadzenia wstępnej analizy rynku z których warto skorzystać, np.:
  • Możemy sprawdzić popularność danych produktów na serwisach aukcyjnych takich jak np. Allegro, eBay, Amazon
  • Możemy prześledzić ofertę potencjalnej konkurencji, pod kątem towarów które najczęściej promują

Podczas analizy na pewno należy zwrócić uwagę na popularność produktów względem: marki, ceny oraz jakości. Szukając informacji na temat produktów u konkurencji przyjrzyjmy się zarówno ofercie sklepów krajowych jak i zagranicznych. Porównując ofertę tych dwóch obszarów, można natrafić na markę produktów które nie są jeszcze oferowane w kraju.


Analiza popytu a rozpoczęcie działalności sklepu

Analizy popytu na dane produkty powinniśmy dokonać zanim rozpoczniemy działalność sklepu. To nam pomoże podczas pozyskania pierwszych klientów. O popularność produktów możemy zapytać również dystrybutorów, podczas nawiązywania kontaktu, jednak nie powinniśmy traktować ich porad jako gwarancję sprzedaży m.in. ze względu na różnorodność odbiorców (sklepów) oferowanych przez dystrybutorów produktów. Być może sprzedaż danego produktu w kilku sklepach jest wysoka z uwagi na charakter miejsca sprzedaży lub długą obecność na rynku. Przykładowo wybrany model obuwia danej firmy może być sprzedawany w dużej sieci typu Decathlon, GoSport, gdzie doskonale wypełnia szeroki asortyment, a w przypadku nowo powstałego sklepu może się okazać produktem nietrafionym bo pierwsi odbiorcy spodziewali się np. tańszego produktu.

Praktyczna analiza popytu w sklepie internetowym w odniesieniu do macierzy BCG

Biorąc pod uwagę prawdopodobieństwo braku gwarancji sukcesu sprzedaży na podstawie przeprowadzonej wstępnej analizy popularności produktów, praktycznym rozwiązaniem w działalności sklepu internetowego jest oferowanie szerokiego asortymentu wielu marek. Jeżeli ruch na stronie sklepu będzie odpowiednio wysoki, niekoniecznie przekładający się na sprzedaż, będziemy w stanie stwierdzić które produkty okazują się bardziej popularne wśród przeglądających ofertę. Jeżeli zaobserwujemy wzrost sprzedaży danego produktu, będzie to podstawą dla nas do oceny jego jako "gwiazdy", która być może stanie się naszą "dojną krową". Dobrą praktyką zarówno dla początkujących jak i bardziej doświadczonych przedsiębiorców jest trzymanie stanu magazynowego tylko dla "dojnych krów".


Jeżeli interesujesz się metodami analizy sprzedaży, przejdź do artykułuAnaliza dynamiki sprzedaży po zakończeniu roku na przykładzie sklepu internetowego.  

Stan magazynowy dla sklepu internetowego

O ile w sytuacji prowadzenia sklepu stacjonarnego posiadanie stanu magazynowego na miejscu dla danych produktów jest bardzo istotne, o tyle w przypadku sklepów internetowych istnieje możliwość realizacji zamówień u dostawców pod konkretne zamówienie naszego klienta. Takie rozwiązanie jest dla nas bardziej korzystne, ponieważ nie "zamrażamy" naszego kapitału pieniężnego. Posiadanie własnego stanu magazynowego z punktu widzenia rozpoczynającego działalność przedsiębiorcy jest dodatkowym obciążeniem finansowym, ponieważ najczęściej zalegające "na stanie" produkty trzeba sprzedaż w promocyjnej cenie.

Kolejny etap to analiza dostawców (dystrybutorów)

Jeżeli już zdecydujemy się na branżę i wiemy jaki asortyment chcemy oferować naszym przyszłym klientom, powinniśmy skupić się na analizie dostawców. Jeżeli zamierzamy oferować sprzedaż produktów na podstawie stanu magazynowego naszych dostawców, dobrym rozwiązaniem będzie współpraca z dostawcami krajowymi - oni mogą stać się gwarancją szybkiej realizacji twoich zamówień. Jeżeli jednak zamierzasz oferować produkty niszowe lub po konkurencyjnych cenach, być może warto będzie nawiązać kontakty z dostawcami zagranicznymi. Czasem klienci są w stanie poczekać dłużej na towar jeśli sklep jest w stanie zagwarantować dużo niższą cenę.

Na jaką marżę możemy liczyć u dystrybutorów?

W zależności od branży, polityki dystrybutora oraz producenta, rozpoczynającym sprzedaż sklepom dostawcy oferują zazwyczaj niższą marżę niż tym którzy są w branży od dłuższego czasu. Przykładowo w branży sportowej na start możemy liczyć na marżę w wysokości 15-20%. W miarę wzrostu sprzedaży może ona wzrosnąć zazwyczaj do maksymalnego progu 35%. Można się spotkać również z lepszym traktowaniem sklepów, które oprócz sklepu internetowego posiadają również sklep stacjonarny.

Przepis na dobrą sprzedaż

Zazwyczaj receptą na dobrą sprzedaż jest oferowanie produktów markowych, wysokiej jakości w dobrej cenie. Niestety w sytuacji obecności dużej konkurencji można się spotkać z walką cenową o zdobycie klientów. Jeżeli główny dostawca/dystrybutor wdrożył politykę kształtowania cen przez sklepy - możemy przystąpić do walki o klientów na równych zasadach. Najczęściej jednak dystrybutorom zależy bardziej na dużej sprzedaży sklepom, więc nie ustalają takich zasad.


Ile może kosztować wykonanie sklepu internetowego?

Zapoznaj się z cennikiem tworzenia sklepów internetowych przez GUIDE STUDIO - studio twoich stron internetowych


Narzędzia do prowadzenia sklepu internetowego

Wśród wielu czynników przedkładających się na decyzję konsumenta o zakupie ważną rolę odgrywa prosta obsługa strony internetowej sklepu, a w szczególności proste złożenie zamówienia. Więcej na ten temat wkrótce w drugiej części postu.

 

Przejdź do części drugiej - Planowanie dostaw na przykładzie sklepu nurkowego




GUIDE STUDIO

Komentarze

  1. Ciekawy poradnik, myślę że wiele osób na nim skorzysta. Ja co prawda otwarcie własnego sklepu online mam już za sobą, ale czekają mnie kolejne zmiany. Po przeczytaniu artykułu https://www.przelewy24.pl/blog/jak-usprawnic-platnosci-online-w-sklepie-internetowym stwierdziłam, że najwyższa pora usprawnić e-płatności w moim sklepie.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty