Ceny stron wg Indexu BIG MAC


Cennik stron internetowych wg indexu BIG MAC


Ceny wykonania stron internetowych w Polsce sporo niższe niż w USA

Na polskim rynku pracy webdesignerów od wielu lat panuje olbrzymi chaos kształtowania cen.  Sytuacja ta ma wiele przyczyn. Po pierwsze, mamy szeroki wachlarz Wykonawców oferujących podobny zakres usług (strony internetowe oraz kompleksowe usługi z zakresu marketingu internetowego), co za tym idzie istnieje duża konkurencja. Oczywiście duża konkurencja przyczynia się do rozwoju w danej branży, ale czy ten rozwój na pewno wychodzi wszystkim na zdrowie...? Duże firmy mają wysokie koszty, wobec czego cena ich usług musi być wyższa - zazwyczaj idzie ona w parze również z wysoką jakością usług. Małe firmy, osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, freelancerzy, ponoszą zdecydowanie niższe koszty prowadzenia działalności, przez co mogą oferować swoje usługi po niższej cenie. Niestety powszechna stała się licytacja usług freelancerów na portalach ogłoszeniowych, gdzie deklarowane kwoty za realizację usługi wykraczają mocno poza margines zdrowego rozsądku.

Jak kształtują się ceny za wykonanie stron internetowych w Polsce?

Pomijając przykrą rzeczywistość zaniżania cen, warto przyjrzeć się sytuacji na rynku "oficjalnym". W związku z rozwojem marketingu internetowego, wykonawcy stron internetowych bardzo chętnie oferują nie tylko tworzenie stron internetowych, ale również usługi z zakresu Search Engine Marketing (Search Engine Optimization oraz Pay Per Click). Podstawą działalności w dalszym ciągu jest projektowanie stron internetowych. Zazwyczaj oferujący wykonanie stron przedstawiają ofertę podzieloną na kilka segmentów. W przykładowych ofertach można znaleźć tanie strony typu wizytówkowego, których cena zaczyna się już od 400 zł netto – dobre rozwiązanie dla początkujących przedsiębiorców, którzy chcą przy minimalnym nakładzie finansowym zaistnieć w Internecie. Kolejny segment to oferta typu strona standardowa, w zależności od oferty posiadająca 3-7 podstron – i tu rozpiętość cenowa jest dosyć duża pomiędzy 1200-5000 zł netto. Trzeci segment to strony rozbudowane, opracowane w indywidualny sposób pod konkretnego klienta z zachowaniem najwyższej staranności, zazwyczaj z większą ilością podstron – cena takiej usługi kształtuje się w granicach 2300 - 9000 zł netto. Większość ofert jest do siebie zbliżona w zakresie standardów i technologii, jednak w przypadku droższych ofert widać większą staranność przy opracowywaniu pojedynczych podstron.

Cennik stron internetowych Warszawa

Stawki za podstronę

Dla większości Wykonawców podstawowym kryterium kształtowania cennika usług budowania stron internetowych nie jest stawka za roboczogodzinę a cena za podstronę. Rozpiętość cenowa za podstrony jest bardzo duża od 100 do 700 zł netto. Tak duże zróżnicowanie ceny można tłumaczyć odmiennym podejściem nakładów pracy, kosztów projektu, jak również kosztami funkcjonowania w przypadku górnej wartości dotyczącej dużych agencji. 

Cennik stron internetowych

Stawki za roboczogodzinę

Wykonawcy, dla których kryterium kształtowania cennika swoich usług jest roboczogodzina, zazwyczaj oferują długie terminy realizacji. Trzeba jednak przy tym zauważyć, że rozpiętość cenowa za roboczogodzinę w tym wypadku nie jest już tak bardzo duża. Średnia cena w Polsce za roboczogodzinę podczas wykonania strony internetowej wynosi około 40 zł netto.

Jak wyglądają stawki w Stanach Zjednoczonych

Że daleko nam do Ameryki, pierwszy dowiedział się Krzysztof Kolumb, zazwyczaj wiedzą też przedstawiciele dużych polskich agencji marketingowych, jeżeli chodzi o poziom cen za usługi związane ze stronami internetowymi. Stawki w USA są kilkukrotnie wyższe niż w Polsce. Średnia cena zaprojektowania jednej podstrony przez dużą agencję w 2017 roku przy projekcie do 20 podstron wynosiła około 1125 dolarów. Po przeliczeniu wg średniego kursu dolara z 2017 roku (3,68 zł), otrzymujemy kwotę 4140 zł.
Jak widać różnica jest diametralna. Pamiętajmy jednak, że chodzi tu o projekt wykonany przez dużą agencję. Rozpiętość stawek godzinowych dużych agencji w USA określa przedział od 70 do 250 dolarów, co daje nam średnią stawkę 160 dolarów. Aby uśrednić stawki musimy zestawić średnią agencji ze średnią freelancerów. Średnia kwota za godzinę freelancerów w USA wynosi około 36 dolarów, co po przeliczeniu wg kursu z 2017 roku daje nam 132 zł. Uśredniając ze stawkami godzinowymi dużych agencji otrzymujemy kwotę 98 dolarów, po przeliczeniu 360 zł.

Skąd takie różnice

Oczywiście przyczyn różnicy stawek za te same usługi pomiędzy Polską a USA można doszukiwać się wiele. W typ przypadku skupimy się na porównaniu możliwości konsumenckich w Polsce i w USA za pomocą Indexu BigMac’a, badającego parytet siły nabywczej. Za BigMac’a w 2017 roku w Polsce trzeba było zapłacić 2,3 dolara (wg kursu z 2017 roku około 10 zł), gdzie w USA cena wynosiła 5,06 dolara (około 20 zł).

Jak mogłyby wyglądać ceny w Polsce na podstawie Indexu Big Mac’a

Zachowując tą samą proporcję możliwości nabywczych łatwo policzyć ile powinna wynosić średnia kwota za godzinę pracy webdesignera w Polsce. Średnią stawkę godzinową w USA - 132 zł, mnożymy razy 45,45% co daje nam wynik 60 zł. Na tej samej podstawie stawka dużych agencji za wykonanie jednej podstrony powinna kształtować się na poziomie aż 1881 zł.

Czy warto coś zmienić?

Z tej krótkiej analizy można wyciągnąć kilka wniosków. Przede wszystkim nie warto zaniżać stawek. Na pewno lepiej przekonać klienta wysoką jakością swoich usług niż niską ceną. Dokładna praca freelancera, zazwyczaj poza czasem realizacji, niczym nie różni się od pracy wykonanej przez dużą agencję. Zamawiający może się natomiast cieszyć niższym wydatkiem i być może bardziej indywidualnym podejściem do projektu.


niektóre źródła: 

https://www.executionists.com/much-effective-website-cost-2017/
https://www.money.pl/u/data_window/?smb=USD





Komentarze