Cennik stron www wg Indexu BIG MAC 2020
Na polskim
rynku pracy webdesignerów od wielu lat panuje olbrzymi chaos
kształtowania cen. Sytuacja ta ma wiele
przyczyn. Po pierwsze, mamy szeroki wachlarz Wykonawców oferujących podobny zakres usług
(strony internetowe oraz kompleksowe usługi z zakresu marketingu internetowego),
co za tym idzie istnieje duża konkurencja. Oczywiście duża konkurencja
przyczynia się do rozwoju w danej branży, ale czy ten rozwój na pewno wychodzi wszystkim na zdrowie...? Duże firmy mają wysokie
koszty, wobec czego cena ich usług musi być wyższa - zazwyczaj idzie ona w
parze również z wysoką jakością usług. Małe firmy, osoby prowadzące
jednoosobową działalność gospodarczą, freelancerzy, ponoszą zdecydowanie niższe koszty prowadzenia działalności, przez co mogą oferować swoje usługi po niższej cenie. Niestety powszechna stała się licytacja usług freelancerów na portalach ogłoszeniowych, gdzie deklarowane kwoty za realizację usługi wykraczają mocno poza margines zdrowego rozsądku.
Jak kształtują się ceny za wykonanie stron internetowych w Polsce?
Pomijając przykrą rzeczywistość zaniżania cen, warto przyjrzeć się sytuacji na rynku "oficjalnym". W związku z rozwojem marketingu internetowego, wykonawcy stron
internetowych bardzo chętnie oferują nie tylko tworzenie stron internetowych,
ale również usługi z zakresu Search Engine Marketing (Search Engine Optimization oraz Pay Per Click). Podstawą działalności w dalszym ciągu jest projektowanie
stron internetowych. Zazwyczaj oferujący wykonanie stron przedstawiają ofertę
podzieloną na kilka segmentów. W przykładowych ofertach można znaleźć tanie
strony typu wizytówkowego, których cena zaczyna się już od 400 zł netto – dobre
rozwiązanie dla początkujących przedsiębiorców, którzy chcą przy minimalnym
nakładzie finansowym zaistnieć w Internecie. Kolejny segment to oferta typu
strona standardowa, w zależności od oferty posiadająca 3-7 podstron – i tu
rozpiętość cenowa jest dosyć duża pomiędzy 1200-5000 zł netto. Trzeci segment
to strony rozbudowane, opracowane w indywidualny sposób pod konkretnego klienta
z zachowaniem najwyższej staranności, zazwyczaj z większą ilością podstron –
cena takiej usługi kształtuje się w granicach 2300 - 9000 zł netto. Większość
ofert jest do siebie zbliżona w zakresie standardów i technologii, jednak w
przypadku droższych ofert widać większą staranność przy opracowywaniu
pojedynczych podstron.
Stawki za podstronę
Dla większości Wykonawców podstawowym kryterium kształtowania cennika usług
budowania stron internetowych nie jest stawka za roboczogodzinę a cena za
podstronę. Rozpiętość cenowa za podstrony jest bardzo duża od 100 do 700 zł
netto. Tak duże zróżnicowanie ceny można tłumaczyć odmiennym podejściem
nakładów pracy, kosztów projektu, jak również kosztami funkcjonowania w
przypadku górnej wartości dotyczącej dużych agencji.
Jak kształtują się cenniki stron internetowych w Polsce?
Zapoznaj się z cennikiem realizacji usług WWW wykonywanych przez GUIDE STUDIO - studio twoich stron internetowych
Stawki za roboczogodzinę
Wykonawcy, dla których kryterium kształtowania cennika swoich usług jest
roboczogodzina, zazwyczaj oferują długie terminy realizacji. Trzeba jednak przy
tym zauważyć, że rozpiętość cenowa za roboczogodzinę w tym wypadku nie jest już
tak bardzo duża. Średnia cena w Polsce za roboczogodzinę podczas wykonania
strony internetowej wynosi około 40 zł netto.
Jak wyglądają stawki w Stanach Zjednoczonych
Że daleko nam do Ameryki, pierwszy dowiedział się Krzysztof Kolumb, zazwyczaj
wiedzą też przedstawiciele dużych polskich agencji marketingowych, jeżeli
chodzi o poziom cen za usługi związane ze stronami internetowymi. Stawki w USA
są kilkukrotnie wyższe niż w Polsce. Średnia cena zaprojektowania jednej
podstrony przez dużą agencję w 2017 roku przy projekcie do 20 podstron wynosiła
około 1125 dolarów. Po przeliczeniu wg średniego kursu dolara z 2017 roku (3,68
zł), otrzymujemy kwotę 4140 zł.
Jak widać różnica jest diametralna. Pamiętajmy jednak, że chodzi tu o
projekt wykonany przez dużą agencję. Rozpiętość stawek godzinowych dużych
agencji w USA określa przedział od 70 do 250 dolarów, co daje nam średnią
stawkę 160 dolarów. Aby uśrednić stawki musimy zestawić średnią agencji ze
średnią freelancerów. Średnia kwota za godzinę freelancerów w USA wynosi około
36 dolarów, co po przeliczeniu wg kursu z 2017 roku daje nam 132 zł.
Uśredniając ze stawkami godzinowymi dużych agencji otrzymujemy kwotę 98 dolarów,
po przeliczeniu 360 zł.
Skąd takie różnice
Oczywiście przyczyn różnicy stawek za te same usługi pomiędzy Polską a
USA można doszukiwać się wiele. W typ przypadku skupimy się na porównaniu
możliwości konsumenckich w Polsce i w USA za pomocą Indexu BigMac’a, badającego
parytet siły nabywczej. Za BigMac’a w 2017 roku w Polsce trzeba było zapłacić
2,3 dolara (wg kursu z 2017 roku około 10 zł), gdzie w USA cena wynosiła 5,06
dolara (około 20 zł).
Jak mogłyby wyglądać ceny w Polsce na podstawie Indexu Big Mac’a
Zachowując tą samą proporcję możliwości nabywczych łatwo policzyć ile
powinna wynosić średnia kwota za godzinę pracy webdesignera w Polsce. Średnią
stawkę godzinową w USA - 132 zł, mnożymy razy 45,45% co daje nam wynik 60 zł. Na tej
samej podstawie stawka dużych agencji za wykonanie jednej podstrony powinna
kształtować się na poziomie aż 1881 zł.
Czy warto coś zmienić?
Z tej krótkiej analizy można wyciągnąć kilka wniosków. Przede wszystkim
nie warto zaniżać stawek. Na pewno lepiej przekonać klienta wysoką jakością
swoich usług niż niską ceną. Dokładna praca freelancera, zazwyczaj poza czasem
realizacji, niczym nie różni się od pracy wykonanej przez dużą agencję. Zamawiający
może się natomiast cieszyć niższym wydatkiem i być może bardziej indywidualnym
podejściem do projektu.
niektóre źródła:
niektóre źródła:
Solidnie napisane. Pozdrawiam i liczę na więcej ciekawych artykułów.
OdpowiedzUsuń