Statystyki sklepu internetowego - analiza dynamiki sprzedaży
Statystyki sklepu internetowego
Analiza dynamiki sprzedaży po zakończeniu roku
Jeżeli zarządzasz sklepem internetowym, przydatną dla Ciebie informacją jest dynamika sprzedaży produktów. Na podstawie wyniku analizy dynamiki można stwierdzić jak przebiegła sprzedaż asortymentu w badanym okresie oraz, które produkty miały wpływ na wartość przychodu. Z analizy dynamiki dowiedzieć się można czy wartość przychodu była zależna od ceny czy ilości.
W pierwszej kolejności, jeżeli prowadzisz sprzedaż tego samego produktu od kilku lat, wystarczy że po zakończeniu roku kalendarzowego pobierzesz dane o jego obowiązującej cenie oraz ilości sprzedanych i dodasz je do zestawienia w Excelu. Szczególnie przydatna może być analiza dynamiki dla produktów kategorii A wyznaczonych na podstawie metody ABC (Więcej o metodzie ABC w rozdziale dot. planowania dostaw). Cykliczne raportowanie pod kątem przychodu ze sprzedaży tych produktów ma duże znaczenie dla działalności przedsiębiorcy.
Do zobrazowania analizy posłużyłem się danymi ze sprzedaży 4 produktów sklepu internetowego ze sprzętem do nurkowania.
Znając cenę i ilość możemy policzyć INDYWIDUALNE INDEKSY WARTOŚCI czyli (q1*p1)/(q0*p0)
Możemy również policzyć dynamikę ilości oraz dynamikę cen.
Myślisz o stworzeniu sklepu internetowego?
Zapoznaj się z ofertą tworzenia sklepów internetowych przez GUIDE STUDIO - studio twoich stron internetowych
Dynamikę ilość można policzyć posługując się indeksem Laspeyesa oraz indeksem Paaschego dla ilości. Indeks Laspeyresa dla ilości zakłada unieruchomienie cen na poziomie podstawowym. Sumę iloczynów ilości w okresie badanym oraz ceny w okresie podstawowym dzielimy przez sumę iloczynów ilości i cen w okresie podstawowym.
Indeks Paaschego dla ilości polega na unieruchomieniu cen na poziomie badanym. Sumę iloczynów ilości oraz ceny w okresie.
SUMA q1p1 / SUMA q0p1 = 1,2401 (wzrost o 24%)
Z obydwu wyników można policzyć dodatkowo Indeks Fishera, który jest pierwiastkiem z iloczynu obydwu indeksów.
Wynik: 1,2473 (wzrost o 25%)
Kolejnym elementem jest analiza dynamiki cen, którą można wyliczyć z indeksu Fishera dla cen, który możemy policzyć dzieląc AGREGATOWY INDEKS WARTOŚCI przez INDEKS FISCHERA DLA ILOŚCI
AGREGATOWY INDEKS WARTOŚCI: 1,1763
INDEKS FISHERA DLA ILOŚCI: 1,2473
wynik dzielenia: 0,9430 (spadek o 5,7%)
Dodatkowo możemy policzyć ceny poszczególnych produktów dzieląc q1p1 przez q1p0.
Wniosek z analizy jest następujący: Wartość przychodu z całego koszyka produktów wzrosła o 18% przy wzroście ilości o 25% i spadku cen o 5,7%.
Taką samą analizę można przeprowadzić dla produktów kategorii B wyznaczonych na podstawie metody ABC (Więcej o metodzie ABC w rozdziale dot. planowania dostaw).
Komentarze
Prześlij komentarz