Modernizacja stron internetowych w stylu Kaizen
Modernizacja stron w stylu Kaizen
Jak już wspomniałem filozofia
Kaizen może znaleźć odzwierciedlenie w różnych obszarach. Bardzo dobrym
przykładem zastosowania tej metody, jest podejście do modernizowania stron
internetowych.
Punktem wyjściowym dla
modernizacji strony internetowej jest gruntowna analiza bieżącej sytuacji.
Analiza zrealizowana w odpowiedniej długości czasie, z wykorzystaniem
odpowiednich do tego narzędzi, takich jak np. Google Analytics, Search Console
itp. W wyniku gruntownej analizy dowiemy się m.in.:
- Jak duży jest ruch na stronie
- Jakie są źródła pozyskania odbiorców strony
- Które podstrony cieszą się największą popularnością
- Czy dochodzi do realizacji założonego celu, czyli np. odwiedzenia strony danego produktu, odwiedzenia strony kontaktu
- Z jakiego obszaru pozyskujemy odbiorców
- Aż wreszcie, z jakiego przedziału wiekowego są nasi główni odbiorcy i jakie mają zainteresowania
Powyższe dane są podstawą do
rozpoczęcia działań w kierunku doskonalenia każdej strony internetowej.
Oczywiście zakładając, że taka istnieje.
Zmiana wizerunku lekarstwem na wszystko
Bardzo często spotyka się u
mniejszych przedsiębiorców podejście do modernizacji strony polegające na
gruntownym przebudowaniu, głównie opartym na zmianie wizerunku, jako
najważniejszym elementem sukcesu. Rzeczywiście dążenie za trendami
wizualizacyjnymi jest dobrym kierunkiem zmian, jest jednym z ważniejszych
elementów budowy każdej strony, ale nie zawsze jest lekarstwem na poprawienie
wyników ogólnych przedsiębiorcy. Przyczyna słabej kondycji przedsiębiorstwa
opartego głównie na stronie internetowej najczęściej tkwi w szczegółach, takich
jak np.:
- Brak ruchu na stronie z powodu złej optymalizacji strony pod kątem SEO,
- Brak konwersji na kluczowe produkty z powodu słabej widoczności na stronie głównej,
- Brak komunikacji z portalami społecznościowymi,
- Źle ułożony i dobrany tekst powodujący niechęć użytkownika,
- Mało intuicyjne menu kontekstowe, powodujące dezorientację,
- I wiele innych.
Stopniowe modyfikacje szaty graficznej, podążanie za aktualnymi trendami dla zachowania świeżości
Identyfikacja wizualna twojej
marki jest czynnikiem bardzo często decydującym o sukcesie sprzedaży twoich
usług lub produktów. Większość konsumentów kupuje oczami. Strona internetowa
powinna być opracowana w taki sposób aby oglądanie jej, czytanie treści było
czymś przyjemnym. Pokusiłbym się stwierdzeniem, że „powinna być czymś
przyjemnym jak jedzenie lodów”. Jeżeli odbiorca będzie „jadł lody” powoli
współczynnik odrzuceń strony zmaleje i najprawdopodobniej wzrośnie ilość
konwersji do twojego celu. Z punktu widzenia filozofii Kaizen, istotne jest
skupienie się na ciągłym podążaniu za bieżącymi trendami graficznymi.
Kiedy już rozpoznamy przyczyny
braku efektywności naszej strony, posiadamy mierniki bieżącej sytuacji, można
przystąpić do opracowania długodystansowej strategii rozwoju.
Eliminacja odpadów
W pierwszej kolejności, Kaizen
zakłada eliminację odpadów, czyli w naszym przypadku np. zrezygnowanie z wielu
stron o podobnej tematyce, nie osiągających dobrych wyników, na korzyść jednej,
opracowanej z zachowaniem najwyższej staranności, tak aby zyskała na
popularności. Eliminacja odpadów w przypadku sklepu internetowego już okazuje
się nieco trudniejszym rozwiązaniem, ponieważ rezygnując całkowicie z produktu,
który nie cieszył się sprzedażą, ale był z chęcią oglądany, zmniejszamy ruch na
stronie. Lepszym rozwiązaniem w tym wypadku jest komunikat o braku kontynuacji
sprzedaży takiego produktu oraz zaoferowanie innego, podobnego, a lepiej sprzedającego się.
Ciągłe budowanie dobrej i aktualnej treści
Skupienie się na treści jest
ważne z dwóch ważnych przyczyn. Po pierwsze odpowiedni przekaz stanowi o
poważnym traktowaniu odbiorców strony. Jeżeli treść na stronie będzie zupełnie
oderwana od tematyki, charakteru strony albo jej konstrukcja będzie całkowicie
nieskładna, zysków nie będzie. W efekcie źle opracowanego contentu spotkamy się
ze zwiększonym współczynnikiem odrzuceń i braku konwersji w statystykach. Po
drugie, dobra treść pomoże nam zaistnieć wysoko w wynikach wyszukiwania
wyszukiwarek. Nie od dzisiaj wiadomo, że Google faworyzuje strony, które
posiadają oryginalny content, dlatego ważne jest aby nie powielać treści np. od
konkurencji.
Ile mam jeszcze pisać ciągle o tym samym…?
W zależności od branży, w której
się poruszasz i promujesz, różne są możliwości rozbudowywania treści strony.
Przykładowo, jeżeli prowadzisz piekarnię, rozbudowywanie treści strony jest o
wiele trudniejsze niż np. w przypadku sklepu internetowego oferującego artykuły
turystyczne, w którym rotacja produktów jest kwestią sezonową. W przypadku
ograniczonych możliwości budowania obszernej treści, mającej pomóc w pozyskaniu
nowych odbiorców, bardziej istotna będzie jej aktualność. W świecie marketingu
internetowego istotne jest informowanie odbiorców o aktualności oferty, informowanie
o tym że działalność „żyje”. Jeżeli potencjalny odbiorca usług, czy produktów
odwiedzi stronę i zapozna się z ostatnio opublikowaną treścią sprzed kilku lat,
być może przejdzie mu przez myśl, że firma nie dba o aktualny przekaz, być może
nie zależy jej na wywołaniu dobrego wrażenia na odbiorcy.
Nieustające dbanie o SEO
Dobry tekst na stronie to
podstawa do pozycjonowania każdej strony. W toku zmieniających się algorytmów
wyszukiwarek, tekst niezmiennie stoi na czele wskaźników wyznaczających
pozycję. Najczęściej jest on wymieniany zaraz po linkowaniu, jako fundamencie
dobrego pozycjonowania, jednak nie można zapominać o wielu innych czynnikach,
których jesteśmy świadkami ciągłej ewolucji. Podejście do pozycjonowania w
stylu Kaizen to nieustanne dbanie o to, aby nasza strona była zgodna z obecnie
obowiązującymi zasadami pozycjonowania. Przykładem może być wskaźnik szybkości
wczytywania wersji mobilnej, który do niedawna nie wpływał w żaden sposób na
pozycję, obecnie nie jest już obojętny.
Nieprzerwane dostosowywanie się do aktualnych standardów dobrych technik optymalizacyjnych
Dbanie o aktualność stosowanych
technik pozycjonowania wiąże się również z optymalizacją strony w wielu
płaszczyznach. Wskaźnikami optymalizacji są między innymi:
- dostosowanie do urządzeń mobilnych,
- obecność atrybutów dla obiektów,
- konfiguracja JavaScript oraz CSS,
- konfiguracja mapy witryny oraz wytycznych dla robota,
- ustawienia języka witryny,
- ustawienia przekierowań,
- instalacja certyfikatów bezpieczeństwa,
- instalacja narzędzi analitycznych,
- oraz wiele innych istotnych, które składają się na efekt końcowy.
Bez ciągłego dbania o
dostosowanie się do bieżących trendów optymalizacyjnych zostaniesz w tyle, dlatego
filozofia Kaizen również znajduje zastosowanie w modernizacji.
Interesuje się stworzenie lub modernizacja strony internetowej?
Serdecznie zapraszam do zapoznania się z ofertą GUIDESTUDIO - studio twoich stron internetowych
Regularna analiza ruchu i zachowań użytkowników
Filozofia Kaizen w przypadku
stron internetowych powinna przejawiać się również w ciągłej analizie ruchu użytkowników
na stronie. Musimy wiedzieć, jaki jest współczynnik odrzuceń strony, który jest
wyznacznikiem tego, w jaki sposób reagują osoby oglądające treść na stronie
głównej oraz innych podstronach. Musimy wiedzieć czy użytkownicy docierają do celu,
najważniejszego dla nas z punktu biznesu. Konieczna jest obserwacja wielkości
ruchu na stronie. Jeżeli ruch jest zbyt mały, należy zatroszczyć się o źródła
odsyłania do naszej strony. Pomocne w tym będą np. media społecznościowe.
Systematyczna analiza konkurencji
W zależności od tego w jakiej
branży funkcjonuje twój biznes, różna jest wielkość konkurencji. Aby rozpocząć
walkę o pozycje w Internecie, konieczna jest analiza konkurencji. Nie chodzi tu
o kopanie pod kimś dołków, stosowanie nieetycznych metod, a jedynie o
zapoznanie się możliwościami uzyskania pozycji i wielkości koniecznych do
podjęcia nakładów pracy, aby tą pozycję osiągnąć. Jeżeli straciliśmy wypracowaną
wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, być może stało się to w wyniku
zastosowania większych nakładów pracy konkurencji, dlatego konieczne jest
systematyczne analizowanie bieżącej sytuacji.
Stałe podążenie za technologiami internetowymi
Ważnym elementem w budowaniu
strony internetowej, która ma być postrzegana, jako aktualna, inaczej mówiąc „na
czasie”, jest stałe podążanie za technologiami internetowymi. Ciągły rozwój
technologii widzialny jest w języku programowania HTML, JavaScript i innych. W zależności
od tego w jakim środowisku funkcjonuje strona internetowa, różne mamy
możliwości wykorzystania języków programowania, dostępnych komponentów oraz
wtyczek. Kiedy strona oparta jest o popularny system CMS, np. Wordpress,
mnogość dostępnych wtyczek może wprawić administratora w stan oszołomienia. Najczęściej
trzeba posiadać doświadczenie i wiedzę wybierając odpowiedni komponent/wtyczkę.
Może się okazać, że sprzedawane lub udostępniane za darmo oprogramowanie np.
już nie spełnia standardów bezpieczeństwa lub wchodzi w konflikt technologiczny
z innym oprogramowaniem. W takich przypadkach można doświadczyć więcej szkody
niż pożytku, dlatego ważne jest analityczne podejście do wdrożenia każdego
składnika strony internetowej.
Bezustanne dbanie o bezpieczeństwo
Ciągłe analityczne podejście do zastosowanych
rozwiązań programistycznych, przejawiać się powinno również w zakresie dbania o
bezpieczeństwo strony internetowej. Obecnie standardem jest stosowanie
certyfikatów bezpieczeństwa, ale trzeba pamiętać, że sam certyfikat nie jest
gwarantem bezpieczeństwa w każdej sytuacji. Należy dbać o wykorzystanie bezpiecznych
rozwiązań technologicznych, co oznacza że nie powinno się stosować
niebezpiecznych, takich jak np. w ostatnim czasie Adobe Flash, w którym to hakerzy
potrafią wykorzystać lukę do kradzieży danych lub destrukcji strony.
Jak modernizować strony www w stylu Kaizen?
Modernizacja strony internetowej w stylu Kaizen może być procesem ciągłego ulepszania i udoskonalania. Oto kilka kroków, które możesz wdrożyć:
Analiza: Przed rozpoczęciem modernizacji, ważne jest, aby dokładnie zrozumieć potrzeby i wymagania swoich użytkowników oraz jak strona obecnie działa i jakie są jej niedoskonałości.
Planowanie: Po dokładnej analizie, należy opracować plan działania, w którym określisz cele, wyzwania i priorytety, których chcesz się trzymać podczas modernizacji.
Testowanie i ulepszanie: Przetestuj swoje pomysły i ulepszaj swoją stronę stopniowo, korzystając z feedbacku i sugestii swoich użytkowników.
Ciągłe ulepszanie: W stylu Kaizen, proces ulepszania jest ciągły, więc ważne jest, aby stale monitorować i ulepszać swoją stronę, aby zawsze odpowiadać na potrzeby i wymagania swoich użytkowników.
Pamiętaj, że modernizacja strony internetowej w stylu Kaizen jest procesem ciągłym i wymaga czasu i wysiłku. Ważne jest, aby podejść do tego z zaangażowaniem i cierpliwością, aby uzyskać pożądane rezultaty.
Komentarze
Prześlij komentarz