Modernizacja stron internetowych w stylu Kaizen


Modernizacja stron w stylu Kaizen


Kaizen to japoński styl, filozofia biznesowego wprowadzania zmian, oparta na bezustannym dążeniu do doskonałości. Proszę nie mylić z dobrą zmianą :) - w tłumaczeniu na j.polski oznacza „zmiana na lepsze”. Filozofia Kaizen jest ściśle powiązana z procesem produkcji, dlatego stosuje się ją głównie w dużych przedsiębiorstwach produkcyjnych, ale posiada również odzwierciedlenie w bardzo wielu innych gałęziach biznesu oraz życia. Główną myślą przewodnią jest zagwarantowanie wysokiej jakości produktu lub usług. Zmiany są wprowadzane stopniowo, ale w sposób ciągły. Efekty wprowadzania zmian są niewielkie, ale biorąc pod uwagę ciągłość w dążeniu, bardzo znaczące. Jest to bardzo nowoczesna technika, zakładająca utrzymanie osiągniętych wyników, ale również postępowy rozwój. Kaizen jest przeciwieństwem reengineeringu, stawiającego a priori duże zmiany w krótkim czasie.
Jak już wspomniałem filozofia Kaizen może znaleźć odzwierciedlenie w różnych obszarach. Bardzo dobrym przykładem zastosowania tej metody, jest podejście do modernizowania stron internetowych.
Punktem wyjściowym dla modernizacji strony internetowej jest gruntowna analiza bieżącej sytuacji. Analiza zrealizowana w odpowiedniej długości czasie, z wykorzystaniem odpowiednich do tego narzędzi, takich jak np. Google Analytics, Search Console itp. W wyniku gruntownej analizy dowiemy się m.in.:
  • Jak duży jest ruch na stronie
  •  Jakie są źródła pozyskania odbiorców strony
  • Które podstrony cieszą się największą popularnością
  • Czy dochodzi do realizacji założonego celu, czyli np. odwiedzenia strony danego produktu, odwiedzenia strony kontaktu
  • Z jakiego obszaru pozyskujemy odbiorców
  • Aż wreszcie, z jakiego przedziału wiekowego są nasi główni odbiorcy i jakie mają zainteresowania
Powyższe dane są podstawą do rozpoczęcia działań w kierunku doskonalenia każdej strony internetowej. Oczywiście zakładając, że taka istnieje :)

Zmiana wizerunku lekarstwem na wszystko


Bardzo często spotyka się u mniejszych przedsiębiorców podejście do modernizacji strony polegające na gruntownym przebudowaniu, głównie opartym na zmianie wizerunku, jako najważniejszym elementem sukcesu. Rzeczywiście dążenie za trendami wizualizacyjnymi jest dobrym kierunkiem zmian, jest jednym z ważniejszych elementów budowy każdej strony, ale nie zawsze jest lekarstwem na poprawienie wyników ogólnych przedsiębiorcy. Przyczyna słabej kondycji przedsiębiorstwa opartego głównie na stronie internetowej najczęściej tkwi w szczegółach, takich jak np.:

  • Brak ruchu na stronie z powodu złej optymalizacji strony pod kątem SEO,
  • Brak konwersji na kluczowe produkty z powodu słabej widoczności na stronie głównej,
  • Brak komunikacji z portalami społecznościowymi,
  • Źle ułożony i dobrany tekst powodujący niechęć użytkownika,
  • Mało intuicyjne menu kontekstowe, powodujące dezorientację,
  • I wiele innych.

Stopniowe modyfikacje szaty graficznej, podążanie za aktualnymi trendami dla zachowania świeżości


Identyfikacja wizualna twojej marki jest czynnikiem bardzo często decydującym o sukcesie sprzedaży twoich usług lub produktów. Większość konsumentów kupuje oczami. Strona internetowa powinna być opracowana w taki sposób aby oglądanie jej, czytanie treści było czymś przyjemnym. Pokusiłbym się stwierdzeniem, że „powinna być czymś przyjemnym jak jedzenie lodów”. Jeżeli odbiorca będzie „jadł lody” powoli współczynnik odrzuceń strony zmaleje i najprawdopodobniej wzrośnie ilość konwersji do twojego celu. Z punktu widzenia filozofii Kaizen, istotne jest skupienie się na ciągłym podążaniu za bieżącymi trendami graficznymi.


Kiedy już rozpoznamy przyczyny braku efektywności naszej strony, posiadamy mierniki bieżącej sytuacji, można przystąpić do opracowania długodystansowej strategii rozwoju.

Eliminacja odpadów


W pierwszej kolejności, Kaizen zakłada eliminację odpadów, czyli w naszym przypadku np. zrezygnowanie z wielu stron o podobnej tematyce, nie osiągających dobrych wyników, na korzyść jednej, opracowanej z zachowaniem najwyższej staranności, tak aby zyskała na popularności. Eliminacja odpadów w przypadku sklepu internetowego już okazuje się nieco trudniejszym rozwiązaniem, ponieważ rezygnując całkowicie z produktu, który nie cieszył się sprzedażą, ale był z chęcią oglądany, zmniejszamy ruch na stronie. Lepszym rozwiązaniem w tym wypadku jest komunikat o braku kontynuacji sprzedaży takiego produktu oraz zaoferowanie innego, podobnego, a lepiej sprzedającego się.

Ciągłe budowanie dobrej i aktualnej treści


Skupienie się na treści jest ważne z dwóch ważnych przyczyn. Po pierwsze odpowiedni przekaz stanowi o poważnym traktowaniu odbiorców strony. Jeżeli treść na stronie będzie zupełnie oderwana od tematyki, charakteru strony albo jej konstrukcja będzie całkowicie nieskładna, zysków nie będzie. W efekcie źle opracowanego contentu spotkamy się ze zwiększonym współczynnikiem odrzuceń i braku konwersji w statystykach. Po drugie, dobra treść pomoże nam zaistnieć wysoko w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek. Nie od dzisiaj wiadomo, że Google faworyzuje strony, które posiadają oryginalny content, dlatego ważne jest aby nie powielać treści np. od konkurencji.

Ile mam jeszcze pisać ciągle o tym samym…?


W zależności od branży, w której się poruszasz i promujesz, różne są możliwości rozbudowywania treści strony. Przykładowo, jeżeli prowadzisz piekarnię, rozbudowywanie treści strony jest o wiele trudniejsze niż np. w przypadku sklepu internetowego oferującego artykuły turystyczne, w którym rotacja produktów jest kwestią sezonową. W przypadku ograniczonych możliwości budowania obszernej treści, mającej pomóc w pozyskaniu nowych odbiorców, bardziej istotna będzie jej aktualność. W świecie marketingu internetowego istotne jest informowanie odbiorców o aktualności oferty, informowanie o tym że działalność „żyje”. Jeżeli potencjalny odbiorca usług, czy produktów odwiedzi stronę i zapozna się z ostatnio opublikowaną treścią sprzed kilku lat, być może przejdzie mu przez myśl, że firma nie dba o aktualny przekaz, być może nie zależy jej na wywołaniu dobrego wrażenia na odbiorcy.

Nieustające dbanie o SEO


Dobry tekst na stronie to podstawa do pozycjonowania każdej strony. W toku zmieniających się algorytmów wyszukiwarek, tekst niezmiennie stoi na czele wskaźników wyznaczających pozycję. Najczęściej jest on wymieniany zaraz po linkowaniu, jako fundamencie dobrego pozycjonowania, jednak nie można zapominać o wielu innych czynnikach, których jesteśmy świadkami ciągłej ewolucji. Podejście do pozycjonowania w stylu Kaizen to nieustanne dbanie o to, aby nasza strona była zgodna z obecnie obowiązującymi zasadami pozycjonowania. Przykładem może być wskaźnik szybkości wczytywania wersji mobilnej, który do niedawna nie wpływał w żaden sposób na pozycję, obecnie nie jest już obojętny.

Nieprzerwane dostosowywanie się do aktualnych standardów dobrych technik optymalizacyjnych


Dbanie o aktualność stosowanych technik pozycjonowania wiąże się również z optymalizacją strony w wielu płaszczyznach. Wskaźnikami optymalizacji są między innymi:
  • dostosowanie do urządzeń mobilnych,
  • obecność atrybutów dla obiektów,
  • konfiguracja JavaScript oraz CSS,
  • konfiguracja mapy witryny oraz wytycznych dla robota,
  • ustawienia języka witryny,
  • ustawienia przekierowań,
  • instalacja certyfikatów bezpieczeństwa,
  • instalacja narzędzi analitycznych,
  • oraz wiele innych istotnych, które składają się na efekt końcowy.
Bez ciągłego dbania o dostosowanie się do bieżących trendów optymalizacyjnych zostaniesz w tyle, dlatego filozofia Kaizen również znajduje zastosowanie w tym przypadku.

Regularna analiza ruchu i zachowań użytkowników


Filozofia Kaizen w przypadku stron internetowych powinna przejawiać się również w ciągłej analizie ruchu użytkowników na stronie. Musimy wiedzieć, jaki jest współczynnik odrzuceń strony, który jest wyznacznikiem tego, w jaki sposób reagują osoby oglądające treść na stronie głównej oraz innych podstronach. Musimy wiedzieć czy użytkownicy docierają do celu, najważniejszego dla nas z punktu biznesu. Konieczna jest obserwacja wielkości ruchu na stronie. Jeżeli ruch jest zbyt mały, należy zatroszczyć się o źródła odsyłania do naszej strony. Pomocne w tym będą np. media społecznościowe.

Systematyczna analiza konkurencji


W zależności od tego w jakiej branży funkcjonuje twój biznes, różna jest wielkość konkurencji. Aby rozpocząć walkę o pozycje w Internecie, konieczna jest analiza konkurencji. Nie chodzi tu o kopanie pod kimś dołków, stosowanie nieetycznych metod, a jedynie o zapoznanie się możliwościami uzyskania pozycji i wielkości koniecznych do podjęcia nakładów pracy, aby tą pozycję osiągnąć. Jeżeli straciliśmy wypracowaną wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, być może stało się to w wyniku zastosowania większych nakładów pracy konkurencji, dlatego konieczne jest systematyczne analizowanie bieżącej sytuacji.


Stałe podążenie za technologiami internetowymi


Ważnym elementem w budowaniu strony internetowej, która ma być postrzegana, jako aktualna, inaczej mówiąc „na czasie”, jest stałe podążanie za technologiami internetowymi. Ciągły rozwój technologii widzialny jest w języku programowania HTML, JavaScript i innych. W zależności od tego w jakim środowisku funkcjonuje strona internetowa, różne mamy możliwości wykorzystania języków programowania, dostępnych komponentów oraz wtyczek. Kiedy strona oparta jest o popularny system CMS, np. Wordpress, mnogość dostępnych wtyczek może wprawić administratora w stan oszołomienia. Najczęściej trzeba posiadać doświadczenie i wiedzę wybierając odpowiedni komponent/wtyczkę. Może się okazać, że sprzedawane lub udostępniane za darmo oprogramowanie np. już nie spełnia standardów bezpieczeństwa lub wchodzi w konflikt technologiczny z innym oprogramowaniem. W takich przypadkach można doświadczyć więcej szkody niż pożytku, dlatego ważne jest analityczne podejście do wdrożenia każdego składnika strony internetowej.

Bezustanne dbanie o bezpieczeństwo


Ciągłe analityczne podejście do zastosowanych rozwiązań programistycznych, przejawiać się powinno również w zakresie dbania o bezpieczeństwo strony internetowej. Obecnie standardem jest stosowanie certyfikatów bezpieczeństwa, ale trzeba pamiętać, że sam certyfikat nie jest gwarantem bezpieczeństwa w każdej sytuacji. Należy dbać o wykorzystanie bezpiecznych rozwiązań technologicznych, co oznacza że nie powinno się stosować niebezpiecznych, takich jak np. w ostatnim czasie Adobe Flash, w którym to hakerzy potrafią wykorzystać lukę do kradzieży danych lub destrukcji strony.



GUIDE STUDIO Modernizacja stron internetowych



GUIDE STUDIO Strony internetowe Warszawa


Komentarze